Det har været over alt forventning – Camilla Framnes
Det giver pote nu

Det har været over alt forventning

Reklame for Dyreparken

Vi har simpelthen haft den mest fantastiske ferie i Norge, nærmere sagt Kristiansand i Dyreparken. Vi har rejst tusindvis af gang til Norge, men ikke lige til Kristiansand. Det tog kun ca. 2 timer også var vi I Norge, det tog ingen tid, vi nåede nærmest kun at sætte os i restauranten og spise morgen brunch også var vi fremme, det er helt vildt – vi kan ikke engang tage til København på den tid hvis vi kører.

Vi kørte af båden og havde indstilt GPSén og 18 minutters kørsel også var vi fremme i Dyreparken, det bliver ikke meget nemmere. Vi skulle jo som sagt bo i Abra Havn, som er en del af Dyreparken, som er KÆMPE stor, har vi erfaret. Vi kom til den fedeste pirat landsby, det er så gennemført lavet det hele. Det er vanvittig at fange alt på billeder, fordi det er alt der er så vildt lavet. Vi boede på et slot lignede noget, helt nede ved vandet, med udsigt over vandet og udsyn over til selve dyreparken.

Den fedeste lille pirat lejlighed, med 2 værelse, badeværelse og stue med lille køkken. Der var alt vi behøvede og man kan sagtens have lidt mad og drikke med hjemmefra, som man kan komme i køleskabet og forsyne sig med. Vi nåede ikke at være på værelset særlig længe, før vi kunne hørte kanoner og skrig, musik, sang og meget mere. Vi løb ud på verandaen og der kunne vi se store pirat skibe sejle ind, med masse menneske ombord, sang og krig mellem husene. Det var så vildt lavet og man kan ikke andet end at blive draget med. Vi fandt ud af senere at vi fra Dyrehaven kunne komme med på tokt med sørøverne.

Vi fik hurtig pakket ud også gik vi ud for at kigge på Abra havn, som i sig selv er en oplevelse. Med havnen, de mange små huse, skibe at lege på, skoven med uhyggeligt skelet, restaurant og lille butik.

Vi kørte derefter over i Dyreparken, hvor vi gik direkte op for at få et tidlig frokost/aftensmad på en Sørøver grillbuffet, med udkig over vandet og de forbi sejlende piratskibe. Det var lækker mad, med alt fra sammenkogte retter, salatbar, pølser, brød, byg selv burger mm. Alle var godt tilfredse og mætte. Det må jeg sige, her i Dyreparken, der har de virkelig styr på den grønne del, der er masse lækkert frisk grønt og eller til-beredte grøntsager, det synes jeg ofte man kan savne lidt hjemme i Danmark, men det manglede ikke på nogen af de resturanter vi nåede at besøge i Dyreparken. Efter maden, gik vi lidt rundt i parken og prøvede et par karruseller. Senere første dag, skulle vi opleve Sirkus Jesper (som det jo staves på norsk), det var vi ret spændt på, fordi det er et sirkus med ingen dyr (eller jo dyr, men anderledes dyr) hehe.

Vi blev mødt af en rigtig klovn, helt som en klovn skal se ud, den ægte af slagsen, som hilste pænt på alle gæsterne der kom og han var dansk, vi blev helt overrasket da han snakkede. Der var en fin lille vogn, ligesom der skal være, med salg af drikke, popcorn, baconsnack mm. Som vi naturligvis også måtte shoppe lidt i, inden vi tog i cirkus. Den sjoveste, underholdende forestilling, med masse sjov og vilde tricks. Victor var totalt opslugt hele forestillingen igennem, ”ja det siger altså ikke så lidt”. Pludselig kom cirkus direktøren ud Jesper, med en stor ballon og kastede den rundt også kom han hen mod Kaptain Sabeltann AKA. Victor Larsen og spurgte til hans navn og Victor kiggede med åben mund og polypper og stille svarede han ”Victor Larsen”, ohoj Victor også kastede han ballon hen mod ham og meningen var jo nok at han skulle gribe og eller kaste tilbage, men Victor sad stadig helt forstenet og opslugt i showet, at ballon bare ramte ham i hovedet, også vågnede han op og grinte helt vildt. Det var simpelthen det sjoveste.

Det var cirkus med god underholdning, for store og små. Der var gang i den hele tiden, stepdans, jonglør, den vildeste trampolin mand, – det var vildt, tror helt klart det var Olivers favorit del af forestillingen. Der var meget ”skuespil” hvis man siger det i selve deres show, som gjorde både oplevelsen enormt sjov, men også meget anderledes end det normalt cirkus. Derudover var der som sagt ingen ”rigtige” dyr, men utrolig hvad de havde lavet med elefanten der var der og skildpadderne, det var godt lavet. Derudover var der også en løve. Jeg kan virkelig anbefale at sige ind og se forestillingen, hvis man besøger Dyreparken.

Efter cirkus, kørte vi retur igen til Abra Havn hvor vi boede, hvor den stod på hygge på vores piratværelse.

Dag 2

Næste morgen, stod vi tidlig op – jeg havde sat vækkeuret til klokken 7, mest af alt fordi jeg ville være sikker på at vågne før Sebastian, fordi han fyldte nemlig 10 år. Så vi startede dagen med fødselsdagssang på sengen, gaver, flag og kys. Vi skulle jo have så meget ud af dagen som muligt, så vi fik gjort os klar og afsted det gik ned mod restauranten hvor vi skulle have morgenmad.

Men vi er jo i piraternes by og pirater sover åbenbart heller ikke længe, så kl. 8, var der fuld gang i Abra Havn, med ”Ohoj” musik og piratskibe. Der var morgensang og pirater der var gået i land, så der blev dagen sunget i gang og piratflaget blev hejst, det var hyggeligt. Vi fik spist lækker morgenmad i buffeten i Abra Havn, som også lige får en anbefalingen med, der var bestemt ikke sparet på noget – DER VAR ALT, æg, røræg, pølser, pandekager, frugter, yoghurt, bacon, grillet tomater, mælkemorgenmad, juice, morgenkager, kaffe – jeg kunne blive ved. Vi gik derfra godt mætte og klar til at give den fuld fart i Dyreparken.

Som sovende gæster i dyreparken, får man lov til at komme ind i selve dyreparken 1 time før alle andre, så det skulle naturligvis udnyttes. Sebastian og Oliver fik prøvet nogle af de forlystelser, blandt andet Tømmerrenna, som Victor ikke turde, mens vi gik og kiggede på dyr. Det er så overdrevet smukt det hele, ja Norge i sig selv er smuk, med fjelde, vandfald – ja hele naturen hele dyreparken er i, er så vanvittig flot. Der får dyreparken altså bare noget foræret fra naturen side, som ingen kan hamle op med.

Oliver havde hentet dyreparkens app, så han var nærmest vores guide hele ferien igennem, deri kunne vi også se hvor og hvornår der skete noget i parken i løbet af dagen.

Vi tog senere på tur i Hakkebakkeskovensfilmstudie, hvor vi skulle hilse på Klatremus som var guide i selve studiet. Vi fik rundvisning i selveste kulisserne bag filmen ”Dyrene i Hakkebakkeskogen”, som er en fortælling som hvordan filmen blev lavet, kulisserne, dukkerne i filmen, rekvisitter mm. Det var rigtig spændende og vildt lavet, Sebastian og Victor var helt opslugt. Det tog ca. 30 minutter i den Hakkebakkestudiet, jeg tog nogle billeder fra studiet, det taler for sig selv, så vildt lavet.

Derefter gik turen i Kardemomme by, den lækreste duft af bageri (kardemomme) kom frem jo tættere vi kom på kardemomme by. Den hyggeligste lille by, nærmest et lille univers for sig, med masse små huse med forskellige indretninger, tårne, bagerier, pølsebutik, små butikker, æsler i en lille gårdhave, tog der kørte igennem byen, rigtig hyggeligt. Men vi gik og kiggede rundt, kom der politi og midt i kardemommebyen var der pludselig ”rollespil”, Tante Sofie var blevet røvet og politiet viste os ned til et hus hvor røveriet skulle opklaret. Vi fulgte naturligvis med og fik set det rollespil. Derefter gik vi tilbage til kardemomme by, hvor vi fik os livretter, norske lomper med kartoffelmos, pølse og rejesalat i, mmm – det bedste i hele verden. Det blev frokosten den dag, også sluttede af med dessert fra bageren med norsk skolebrød, de lækreste kardemommeboller med vaniljecreme i midten, glasur og kokos på. Det er ret store barndomsminder jeg har oplevet på hele den tur vi har haft, ved små ting som titter frem, når musikken, dufte og madoplevelser, får minderne frem –  jeg blev lidt rørt nogen gange, for det at opleve alt det her, med mine egne børn – er virkelig stort, så jeg har fortalt og fortalt om en masse minder fra min barndom til drengene, under hele turen og jeg tror altså også de synes det var spændende at hører om, hehe.

Senere skulle vi på oplevelsen ”Rejsen igennem hakkebakkeskoven”, hvor vi skulle sidde i den der specialbygget tribunetog, som kørte rundt. Det var nok det jeg glædede mig allermest til og jeg kan sige jer, det levede 100000% op til mine forventninger, nøj hvor var det spændende. Turen tog 40 minutter, så jeg havde pakket en juice og lidt kiks i tasken (tiltænkt Victor mest), hvis nu han fik ”lopper i måsen”, men det kom ikke i brug, børnene var fuld optaget under hele forestillingen, men vi kørte rundt i tribunetoget, der skete noget hele tiden, udklædte mennesker i skoven der lavede rollespil om dyrene i hakkebakkeskoven.

Jeg vil anbefale jer at bestille tid til denne, hvis I skal i Dyreparken, det var en meget populær forestilling.

Derefter gik vi lidt rundt i Dyrehaven og fik lidt snacks på vejen og kiggede lidt i butikker, hvor drengene fik brugt deres lommepenge, Victor er gået all in på Kaptain Sabeltan kostume og Sebastian på de forskellige udklædninger der var fra dyrene i hakkebakkeskoven. Oliver brugte ikke rigtig nogle penge andet end på lidt slik, det var nok ikke lige hans aldersgruppe at shoppe til.

Vi endte i Kardemomme by igen, hvor vi fik set endnu en forestilling, for der opstod ”pludselig” brand i Tobias Tårn, midt i kardemomme by. Så men vi sad og hvilede benene lidt, fik vi set forestilling. Uanset hvor vi gik i dyreparken, var der gang i noget hele tiden, underholdning alle steder og rigtig meget udklædte mennesker, som enten var dyr fra hakkebakkeskoven, pirater (rigtig mange pirater), virkelig en fest stemning. Sang og musik rundt i gaderne, røg og brag fra kanonerne på piratskibene, alt muligt hele tiden. Vi fik prøvet alle forlystelser, forhindringsbaner (Julius jungelløype), spøgelses-by (Grevens forhekstede labyrint), på tur i piratskibene og spøgelseskibet.

Vi var oppe i en forlystelse som hed Jungelbob, som var en vogn til 2 personer, hvor man selv styre vognen og farten, med høj fart oppe i fjeldene/skoven, det var vildt fedt. Sebastian og Oliver kørte sammen og jeg tog Victor med. Jeg var lidt spændt på om han turde, men han var så klar og råbte ”kør hurtigere mor” – billederne siger det hele.

Det havde været en rigtig lang dag og vi var gennemblødte af regn, der havde virkelig ikke været bare 1 sekund hold i regnen, der plaskede ned hele dagen. Så inden vi skulle hjem tog vi op og kiggede på dyrene igen også fik vi en dyre præsentation ved Surikaterne, men eftersom de åbenbart heller ikke synes om regn, var de kravlet ind i deres hus, så vi kunne se dem indenfor og derefter fortalte dyrepasseren om dyrene og svarede på spørgsmål. Senere skulle vi have været på dyre præsentation ved gauperne, men vi nåede det ikke, så vi kiggede bare selv rundt på dyrene og igen naturen er bare for vild også der hvor dyrene er, så alt bliver bare det smukkere.

Vi havde været i gang i rigtig mange timer, så vi besluttede os for at tage tilbage til Abra Havn og få os noget aftensmad, inden vi tog op på vores værelse. Lækker aftenbuffet og livretter til børnene, Sebastian havde jo fødselsdag og hvor heldig har man lov at være, Sebastians livret er risengrød og i børnebuffeten, var der risgrød, kanal, sukker og en klat smør, pandekager med syltetøj, pølser, pasta, kartoffelmos, kylling, gnavegrønt, lasagne, fiskeboller – ALT der lige faldte i god jord hos Victor og Sebastian. Så Oliver og jeg nød godt af de utrolig mange retter der var og virkelig ordentlig mad. Gode stegte grøntsager, lækkert forskellige kød, lækre salater, kager, dessert, ostebord – alt muligt, vi blev mere end godt mætte.

Hjem kom vi på værelset fik alle sammen tørt tøj på og hoppede i sofaen med dyrene og spillede brætspil, et spil jeg havde købt i Dyreparken, med Kaptain sabeltan. Senere på aftenen var der stort show i dyreparken med kaptein Tabeltann ”Kaptain Sabeltann og Grusamme Bagriels Skatt”, som vi tog over for at se, det var sent aften og en forestilling på halvanden time. De vildeste omgivelse ved vand, skov og fjeld, hvor Den sorte Dame (piratskibet) naturligvis kom sejlende ind i havn med selveste Kaptein Sabeltann og hans besætning. Aldrig har jeg set så mange mennesker, der var 2600 mennesker for at se forestillingen. Det vi fik set af forestillingen, var helt fantastisk, jeg ville så gerne have blevet og set det sidste (for jeg har hørt det er det vildeste lysshow mm), men drengene frøs rigtig meget og var bare så trætte, så den har vi til gode til en anden god gang. Det SHOW må i bare tage ind og se hvis i kommer på de kanter, det var vanvittig, kulisserne, omgivelserne, skuespillerne, musikken, ALT.

Sidste dag

Den sidste dag kom bare så hurtig, vi var egentlig slet ikke ”mættet”, vi ville så gerne have blevet, en alting har jo selvfølgelig en ende. Vi stod op og fik pakket alt ned og gik os en tur i Abra Havn og legede lidt på et sunket skib som var der og i en skov med et stort dødningskallehoved med rutsjebane , alt sammen i sørøverhavnen i abra havn. Kl. 10 skulle vi til frokost med sørøverne, hvor vi skulle spise morgenmad med piraterne. Som alt andet vi havde oplevet på denne tur, var alt gennemført, så vi kom op til morgenbord, hvor piraterne stod klar til at tage imod os. Inden der måtte siges ”værgso” nød kanonerne fra piratskibet der stod udenfor også var der mad. Der var lidt rollespil og 2 store piratpiger, som ikke kunne finde ud af at enes også kom Kaptein Sabeltanns første kommandør og fik styr på dem, med sang og musik. Vi fik lækker morgenmadsbuffet i selveste sørøverstil med blandt andet piratpandekager. Under maden, startede der en piratkamp og pludselig var vi alle beordret op og sige ”Hiv o hoi” hånden i siden af panden også fortsatte det med dans rundt i hele restauranten med alle gæsterne.

Efter alle var mætte, kom vi alle sammen ud og sejle med Den Sorte Dame (piratskibet), hvor vi skulle ud og finde en skat. En længere bådtur (end dem som man kan prøve fra dyreparken), hvor vi fandt en sørøverskat med masse guld. Der var sang og rollespil på hele sejlturen, til sidst fik de alle lov at få en guldmønt fra skatten med hjem, hvis altså de lovede ikke at fortælle det til Kaptein Sabeltann, endnu en fantastisk oplevelser.

Det har ganske enkelt været en helt fantastisk ferie sammen med drengene og endnu flere helt utrolig minder vi har fået sammen. Det er på ingen måder sidste gang vi skal til Dyreparken, for Amalie og Kevin er simpelthen nødtil at skal med os næste gang og til min store overraskelse, så ligger det ikke andet end få timers rejse fra os. En kæmpe anbefaling herfra, hvis du tænker at i skal opleve noget helt specielt, anderledes og vildt fed ferie. Vi havde 2 en halv dag i dyreparken, men vi kunne sagtens have brugt flere dage, der er så ufattelig meget at opleve, blandt andet vandlandet, som vi ikke nåede (eller vi gad faktisk ikke, fordi vejret ikke var med os).

Vi alle sammen været underholdt fra morgen til aften.

I kan læse meget mere i det danske magasin her.