Gulerodsbrud - Som min mor laver dem!

Del 2 af vores smuttur til Tyskland

Reklame for Tysk Turist Information

image-1

Vi er stadigvæk helt høje efter vi er kommet hjem, men I skal lige have sidste del med.

Husum
Vi checkede ind i byen Husum på Hotel am Schlosspark, et virkeligt lækkert hotel. Husum er en stor by med mange butikker og kulturalle seværdigheder. Vi startede med en guide tur på dansk rundt i byen som Tourist informationen stod for. Vi vandrede runde i små hyggelige gader, så på gamle huse med charme, hold da op en smuk by. Jeg døbte den ”blogger” byen, for alle steder var så smukke, og lige til at tage flotte billeder, hehe.

Vi var blandt andet forbi kirken, slottet, byens rådhus og hvert sted vi kom, var der en fortælling om byen,- det var meget interessant og mange af de ting vi så efterfølgende gav pludselig mening efter vores guidetur. Det var ret sjovt og et kæmpe plus at vi vidste hvordan vi kunne finde rundt i byen, for guiden havde allerede vidst os rundt og fortalt hvilke butikker der var værd at besøge efterfølgende, win win siger jeg bare.

image-1-4

I Husum var der seriøst cafeer på alle hjørner og de vildeste kager, jeg endte med at spise min frokost i Husum med ren kage bord, NØJ det var godt, hehe.

Hele byen var ved at pynte op til en stor fest som skulle foregå i byen dagen efter – byfesten hed Krokusblütenfest. Det vender jeg lige tilbage til, for det fik vi lov til at opleve.

Efter vi trillede fra kage bordet, var vi på en kro – Dragseth´s Gasthof og fik lækker aftensmad. Det helt vildt nogle potioner der bliver serveret i Tyskland, vi kan på ingen måder kæmpe os igennem et aftensmåltid. Jeg havde sagt hjemmefra, at jeg gerne ville smage wienersnitsel – og det fik vi her, mums.

Efter en lang dag i Husum og ømme fødder, tog vi tilbage til hotellet og hyggede. Næste morgen stod vi op til lækker hotel morgenmad, også stod den på byfest.

Denne såkaldte Krokusblütenest, er en fest der afholdes hvert år. Der bliver hvert år kronet en ung flot kvinde og mand, som skal repræsentere Husum et år. Jeg sammenlignede det lidt med karnevalskongen eller dronning til Aalborg Karneval – uden det på nogen måder er det samme. Men pigerne stod fint i prinsesse kjoler og mændene i det fineste tøj. Husums borgmester holdte tale for de MANGE MANGE mennesker der var kommet hen til det gamle turistbureau, som var det tidligere rådhus. Kevin og jeg klappede lidt når de andre gjorde og forstod ellers ikke en skid, haha.

Der var boder på alle gader og stræder, mini tivoli og glade mennesker. Henne ved slotsparken var jorden dækket med over 5 millioner krokusblomster, fuldstændig dækket af en lilla dyne. VI synes der var mange, men guiden fortalte os, det ikke var så synligt i år, fordi solen ikke havde tittet frem. Det er Husums varemærke fornemmer vi, der var billeder af de krokusblomster ( påskeliljer ) overalt. Det vides ikke med sikkerhed hvor alle de krokusblomster kommer fra, men guiden sagde at det måske var gråmunke der statede med det i det 15. århundrede, for de havde kloster der hvor slottet i dag ligger, men smukt er det.husum_kultur_schlossensemble_krokus_fof007_front_embed

Sankt Peter-Ording
Adstiafsted med os igen – nu mod StrandGut Resort, som ligger 1 times kørsel fra Husum i Sankt Peter-Ording.

Vi pakkede bilen igen og tog mod sidste destination. Som vi nærmede os vand og strand, ramte vi en ferieby – i stil med Løkken. Solen tittede frem og der var mennesker overalt. Vi tjekkede ind på det fineste Resort – vi har været ret heldig med udsigter på hotellerne vi har været på – men her var der udsigt over vand, klitter, sand, wellness – wauw.

image-1-42

Vi skyndte os at stille tingene og tog solbrillerne på – også gik vi en tur til vandet. Der var en 1095 meter lang bro ned til stranden, helt ufattelig smukt. Der var så sindssygt mange mennesker, som alle strømmede ned til vandet. Vi gik bare rundt hånd i hånd og nød hinanden, snakkede om alle de indtryk vi havde fået de sidste dage. Ej hvor jeg ELSKER min mand, det vidste jeg også godt inden jeg tog afsted – men lidt kvalitetstid og alene tid til at nyde hinanden det forstærker bare ALT. Vi tog tilbage på hotellet og fik os noget lækker aftensmad på restauranten Deichkind.

Seriøst det sker bare ikke det her- er vi nu blevet nudister?

Efter lækker mad gik vi op på værelset for at skifte til badetøj og morgenkåbe. Det var nemlig sådan på resortet, at man kan gå fra sit værelse direkte ned i wellness området – Dünentherme, virkelig lækkert.

Vi tog til wellness sent om aftenen, efter en masse frisk luft. Eftersom hverken Kevin eller jeg kan forstå sproget, så kan vi altså heller ikke læse det. Så vi går der i vores morgenkåber og slippers – og går igennem forskellige spa afdelinger, nogen steder var helt mørke og lukket og til sidst anede vi lys og gik derind. Pludselig siger Kevin med en meget bekymrede stemme ”skattttt – skatttt- CAMILLA, DER STÅR EN NØGEN KVINDE”, ligesom han siger det, så kommer der en nøgen mand gående. Kevin stivner, jeg stivner og er nød til at tage mit håndklæde op foran munden, fordi jeg er simpelthen ved at falde om af grin. Seriøst, kan i se det for jer? 2 turist tosser i morgenkåber og ved ikke hvor vi skal gøre af os selv! Vi leder desperat efter et sted at komme ud, videre ind i det områder – vi nok mere er til, haha. Det finder vi heldigvis og kan bare konstatere – SHIT det er et kæmpe wellness resort, for alle typer. Der jo ikke noget galt med nudist afdeling, vi var bare på ingen måder lige forberedt på dette – så hvad hedder det egentlig på tysk? – tænker det helt sikkert har stået på skiltet, men ja ”hvad skulle vi dog kigge efter, haha”.

Vi endte med lidt afslapning, men vi så hurtig vandlandet i næste sektion – så gæt engang hvor knold og tot endte? Jeps i vandrutsjebanerne…. Fuld fart frem, også var der efter vandkamp, kamp løb i vandrutsjebanerne – ” vi bliver ALDRIG voksen”, haha.

Næste morgen stod den på morgenbuffet igen – nøj det er farligt, ”jeg vidste det var sidste kalorie-vilde måltid, så den fik fuld smæk” – kage, rundstykker, æg, bacon, pøler, pandekager, mmm. Vi tjekkede ud og derefter gik turen på ravmuseum – Nordseebernsteinmuseum, ikke så langt væk fra hotellet. Det var privatejet og ejeren var 1 ud aft 3 mænd der arbejdede med rav blandt 80 millioner tyskere! Alt rav der var på museumet var fundet på øen, det var ret interessant. Jeg har selv som barn gået langs vandet med min venindes far og fundet rav, så det gav lidt barndomsminder.

Vi sluttede turen af med en tur på Nationalpark-Haus, hvor vi fik en guided tur af en ung mand, som arbejde som frivillig. Han fortalte om naturen omkring stranden, naturlivet, dyrene – hvad man skal passe på og gik meget op i at fortælle hvad f.eks. plastikaffald osv. Gjorde ved dyrene og naturen naturen. Der var flere akvarier, med fisk og dyr som alle var fra stranden. Vi fik lov at mærke søstjernen og en kæmpe krabbe. Det var et ret fedt sted og rigtig mange ting som man kunne prøve, se og eksperimentere med, virkelig et fedt sted for børn.

image-1-57

Det har alt i alt bare været en helt igennem fantastisk tur, vi er virkelig kommet hjem med en masse dejlige oplevelser, minder og fornyet energi til familien derhjemme. Jeg svæver på en lyserød sky og kan bare sige NØJ hvor føler jeg mig heldig med min mand og familie.

Uanset hvad man er til, om det er det kulturelle, romantik, eller vandring – så kan en smuttur til Tyskland være DET HELE VÆRD.

Nu endte blogindlægget med at blive langt alligevel, men der er bare sket så utrolig meget på få dage – og taget endnu flere billeder på få dage, thi hi.

Vi vender helt sikkert tilbage på en smuttur.